(CMA) سازمان ناظر رقابت در بریتانیا «نگرانی های واقعی» در مورد تسلط بزرگ فناوری هوش مصنوعی دارد!

تاریخ و ساعت انتشار : دو شنبه 24 اردیبهشت 1403 23:53
(CMA) سازمان ناظر رقابت در بریتانیا «نگرانی های واقعی» در مورد تسلط بزرگ فناوری هوش مصنوعی دارد!
/هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) که به اختصار AI نامیده می‌شود، یکی از داغ‌ترین موضوعات روز در فناوری به شمار می‌رود. اخیراً نوآوری‌ها و پیشرفت‌های زیادی در این زمینه انجام شده که قبلاً فقط در فیلم‌های علمی-تخیلی نمایش داده می‌شد اما حالا این فیلم‌ها در حال نزدیک شدن به واقعیت هستند.

به گزارش آسمان اقتصاد به نقل از آسو نیوز، یکی از شاخه‌های علوم کامپیوتر و AI تکنولوژی‌های پیشرفته است که در آن سیستم‌های هوشمند کامپیوتر، مثل انسان،ها می‌توانند فکر کنند و یادگیری داشته باشند یا به صورت مستقل تصمیم‌گیری کنند. کلمه artificial به معنی مصنوعی، چیزی است که توسط انسان ساخته شده و طبیعی نیست.
کلمه intelligence به معنی هوش است که توانایی تفکر و یادگیری است.

هوش مصنوعی طبیعی نیست اما می‌تواند فکر کند، یاد بگیرد، تجربه کند و در نهایت تصمیم بگیرد. به زبان ساده AI به توانایی یادگیری کامپیوتر گفته می‌شود. این یادگیری در کامپیوترها با استفاده از داده‌ها صورت می‌گیرد، این ماشینها الگوهایی که در داده‌ها وجود دارند را درک می‌کنند و سپس مدل‌هایی را شکل می‌دهند و تز تین مدلها برای تصمیم‌گیری استفاده می‌کنند.

بنابراین AI تکنولوژی‌ای است که قابلیت تفکر دارد. هدف آ تولید سیستم‌هایی است که توانایی انجام وظایفی را دارد که محتاج هوش انسانی است. یعنی می‌توان گفت AI نوعی شبیه‌سازی از هوش انسان برای کامپیوتر است.
این سازمان اعلام کرده است که تسلط فناوری‌های بزرگ بر بازار هوش مصنوعی (AI) که به سرعت در حال توسعه است، یک موضوع واقعاً نگران‌کننده است. CMA در حال بررسی نسل جدید ابزارهای قدرتمند هوش مصنوعی – مدل‌های پایه است که شامل تولید کننده‌های متن و تصویر، مانند ChatGPT هستند.

CMAطی بررسی‌هایی که انجام داد متوجه یک «وب به هم پیوسته» از مشارکت‌های هوش مصنوعی را شد که شامل شرکت‌های مشابه و شناخته شده‌ای است: گوگل، اپل، مایکروسافت، متا، آمازون و انویدیا.

سارا کاردل، مدیر اجرایی CMA، گفت: زمانی که این کار را شروع کردیم، کنجکاو بودیم، با درک عمیق‌تر و با پیگیری دقیق و نزدیک‌تر تحولات، واقعاً نگران شدیم.

وی اضافه کرد: چالش اساسی که ما با آن روبرو هستیم این است که چگونه از این فناوری فوق‌العاده جذاب به نفع همه استفاده کنیم و در عین حال از سوء استفاده احتمالی از قدرت بازار و عواقب ناخواسته آن محافظت کنیم.

CMA گفت که تعداد کمی از شرکت‌های فناوری که در حال حاضر فعالیت دارند – که قبلاً در مهم‌ترین بازارهای دیجیتال قدرتمند بودند – با مدل‌های پایه و روش‌های سنتی که قبلاً از آن‌ها استفاده می‌شد، پیش می‌روند.

این شرکت‌ها که حاوی حجم وسیعی از داده‌ها هستند، ابزارهایی را که محل کار و دیگر جنبه‌های زندگی مدرن را متحول و پشتیبانی می‌کنند.

به گفته CMA، شرکت‌های فناوری بزرگ، از نظر قدرت محاسباتی شرایط خوبی داشته و به کارمندان ماهر دسترسی دارند، و نیز می‌توانند از طریق برنامه‌ها و پلتفرم‌ها بر دسترسی به بازار تأثیر بگذارند.

CMA بر این باور است که این مسئله ممکن است به طور عمیق و قابل توجهی بر رقابت عادلانه تأثیر بگذارد و در نهایت به کسب و کارها و مصرف‌کنندگان آسیب بزند، به عنوان مثال از طریق کاهش گزینه‌ها، کیفیت پایین‌تر و قیمت‌های بالاتر؛ همچنین موجب توقف جریان نوآوری‌های جدید و منافع اقتصادی گسترده‌تر از هوش مصنوعی می‌شود.

لحظه مهم:
CMA اعلام کرد که می‌خواهد از تجربیات گذشته در بازارهای دیجیتال درس بگیرد، زمانیکه منجر به ظهور تعداد کمی از پلتفرم‌های قدرتمند شده است. این سازمان می‌خواهد از آنچه در گذشته درس گرفته است را در لحظه مهمی که یک فناوری جدید که پتانسیل ایجاد تحول است، بهکار گیرد.

در یک مقاله جدید نشان داده شد که بیش از ۹۰ سرمایه‌گذاری و شرکت‌های پیوسته در حال مشارکت با همان تعداد کمی از شرکت‌های فناوری بزرگ هستند. برای مثال CMA در حال حاضر در حال بررسی همکاری چند میلیارد دلاری مایکروسافت با OpenAI است.
اما اعلام کرد که “ثروت بسیار زیادی از منابع، تخصص و قابلیت نوآوری که این شرکت‌های بزرگ می‌توانند فراهم کنند” را مورد توجه قرار داده است.
با این حال، این شرایط نباید شرکت‌های قدرتمند را از رقابت در بازار محافظت کند.

منبع: آسو نیوز

شبکه های مجازی:

  • جدیدترین ها
  • پربازدید ها
آرشیو مطالب