راهکاری عملیاتی برای مشارکت مردم در تولید ملی

تاریخ و ساعت انتشار : پنج شنبه 2 فروردین 1403 23:32
راهکاری عملیاتی برای مشارکت مردم در تولید ملی
شعار سال 1403 که مزین به نام مردم است را هم می‌توان یک راهبرد اقتصادی کلان دانست و هم می‌توان به عنوان یک اصل مهم اقتصادی در نظر گرفت.

 به گزارش  آسمان  اقتصادآنلاین  ، سطح کشور و حتی فراتر از آن شوند. پس یکی از راهکارهای جدی و عملیاتیِ مردمی کردن اقتصاد و مشارکت مردم در تولید ملی، اولاً تغییر ذهنیت‌های اشتباه درباره بنگاه‌های کوچک و متوسط است و ثانیاً رفع موانع متعدد مقابل تولد و رشد بنگاه‌ها در ایران است.

بر همین اساس رهبر انقلاب بر حمایت ویژه از صنایع کوچک و متوط تأکید می‌کنند: «به صنایع متوسّط و کوچک نگاه ویژه بکنند. الان چندین هزار کارگاه و کارخانه‌ی متوسّط و کوچک در کشور هست... آن چیزی که در متن جامعه اشتغال ایجاد میکند، تحرّک ایجاد میکند و طبقات پایین را بهره‌مند میکند، همین صنایع کوچک و متوسّط است؛ اینها را تقویت کنند و پیش ببرند.» (1/1/1395)

بنیان اقتصاد باید مردمی باشد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از اوایل دوران انقلاب اسلامی به مردمی کردن اقتصاد معتقد بودند و در برهه‌های زمانی مختلف از دهه شصت تاکنون به تبیین اهمیت و ضرورت آن پرداخته‌اند. 

در اواخر سال 1392 که سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغ شد، ایشان در سخنانی باز هم حضور مردم در اقتصاد را یکی از ارکان تحقق این سیاست‌ها دانستند و پس از آن هم با نامگذاری سال ۹۳ به نام سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» به اهمیت «عزم ملی» و نقش مردم در شکوفایی اقتصاد ایران اسلامی مجددا تأکید کردند.

ایشان در این باره می‌فرمایند: «دهه شصت که آقایان روز به روز به سمت غلیظ کردن اقتصاد دولتی می‌رفتند، من در آن وقت اینطوری مثال می زدم که یک موتوری است که می‌تواند این بار سنگین را برساند و شما هم در کنار موتور راه بروید و خودتان پشت فرمان بنشیند و هدایتش کنید. شما این موتور را کنار گذاشته‌اید و همه باری که در این زمینه است را خودتان بر روی دوش‌تان گرفته‌اید و هن و هن می روید جلو. هم نمی رسید و هم خسته می‌شوید و هم حمل بار حمل نمی‌شود و این موتور بی کار می‌ماند. این موتور بخش خصوصی است.» (۱۳۸۹/۰۶/۰۸)

در واقع اقتصادی می‌تواند به طور ریشه‌ای و مستحکم پیشرفت کند که بنیان آن مردمی باشد. نگاهی به روحیه و فعالیت‌های اقتصادی مردم خصوصا جوانان ایرانی نشان می‌دهد موضوع توسعه کسب و کارها بسیار مورد توجه جامعه‌ی ایران قرار گرفته است. 

رهبر معظم انقلاب بارها به موضوعات مختلفی در این حوزه از جمله توجه به بخش خصوصی، راه‌اندازی و توسعه صنایع متوسط و کوچک، مردمی کردن اقتصاد، اجتناب از اقتصاد نفتی و دولتی و... تأکید و اصرار کرده‌اند. شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» هم در راستای همین موضوعات است.

بر همین اساس باید گفت که «جهش تولید با مشارکت مردم» یک کلید راهبردی برای رسیدن به هدف‌گذاری ویژه‌ای است که با توجه روند گفتمان‌سازی و سیاست‌گذاری رهبر انقلاب طی نزدیک به 15 سال اخیر، اهمیت و نقش ویژه‌ای دارد.  

 

خبرنگار: شقایق مهاجری 

 

شبکه های مجازی:

  • جدیدترین ها
  • پربازدید ها
آرشیو مطالب