به گزارش آسمان اقتصاد آنلاین ،گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس: حملات نیروهای مسلح یمن به کشتیهای تجاری در دریای سرخ باعث افزایش شدید قیمت قراردادهای بیمه کشتیرانی دریایی شده است و هزینههایی برای پوشش خطرات مرتبط با درگیریها اعمال شده است، علاوه بر آنکه کشتیها با انتخاب یک مسیر طولانیتر و جایگزین دریای سرخ، افزایش قابلتوجهی در هزینه حمل و نقل متحمل شدهاند.
نیروهای مسلح یمن از نوزدهم نوامبر گذشته (28 آبان 1402) به منظور پشتیبانی از ملت مظلوم فلسطین در برابر تجاوز و محاصره رژیم صهیونیستی کشتیهای مرتبط با این رژیم را در دریای سرخ هدف میگیرد.
بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول، حمل و نقل کانتینرها از طریق دریای سرخ طی یک سال گذشته تقریباً 30 درصد کاهش یافته است و اساس آمار اتحادیه اروپا، قبل از تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه، بین 12 تا 15 درصد تجارت جهانی از دریای سرخ عبور میکرد.
کشتیهای تجاری به 3 نوع بیمه نیاز دارند، بیمه بدنه کشتی، یعنی در مقابل خسارتی که ممکن است به آن وارد شود، دوم بیمه محموله آن و در نهایت بیمه «حفاظت و جبران خسارت» که شامل پوشش نامحدود خسارتی به اشخاص ثالث است.
با این حال، به گفته فردریک دانویل، مدیر کل شرکت گارکس که یک شرکت فرانسوی متخصص در بیمه خطرات دریایی است، هزینه بیمه کشتیها و محمولهها در برابر خطرات مربوط به درگیریها با توجه به شرایط موجود در منطقه دریای سرخ به طور قابل توجهی افزایش یافته است و این گرانی به گونه ی متناسب با تهدیدها رخ داده است.
کلر آمونیک، مدیر کل بیمه بینالمللی آسکوما هم در گفتوگو با خبرگزاری فرانسه گفت که نرخهای بیمه کشتیهای عبوری از دریای سرخ بین 5 تا 10 برابر افزایش یافته است، چه برای بیمه کردن بدنه کشتیها و چه کالاهایی که از این منطقه عبور میکنند.
وی افزود: نرخ فعلی هزینههای بیمه مربوط به خطرات درگیری بین 0.6 تا 1 درصد ارزش کشتی است که مبالغ هنگفتی را تشکیل میدهد، زیرا کشتیهای تجاری که از دریای سرخ به عنوان یک آبراه استراتژیک عبور میکنند، کانتینربرها یا تانکرهای نفت بسیار بزرگ هستند که ارزش آنها اغلب بیش از یکصد میلیون یورو تخمین زده میشود.
این در حالی است که از دوزادهم ژانویه (22 دی ماه) با مداخله نظامی ائتلاف آمریکایی-انگلیسی در دریای سرخ و حملات آن به یمن صنعاء کشتی های آمریکایی و انگلیسی را هم اهداف مشروع خود قرار داده است
منبع : خبرگزاری فارس