به گزارش آسمان اقتصاد آنلاین، همواره توجیه اپراتورها برای تقاضای افزایش قیمت تعرفه ها، کاهش سود آن ها نسبت به قبل بوده است. نکته مهم و سوی اصلی ماجرا این است که شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان واردکننده انحصاری اینترنت به کشور مدعی است سود این شرکت معادل ۴۵ درصد با کاهش همراه بوده است.
پایگاه خبری تخصصی حوزه اینترنت و ارتباطات مخابراتی روزهای قبل این طور نوشت: «به تازگی صورتهای مالی سال ۱۴۰۱ شرکت ارتباطات زیرساخت منتشر شده است. سود خالص این مجموعه که عهده دار مسئولیت انحصاری واردات اینترنت به کشور است، در سال ۱۴۰۱ با کاهش ۴۵ درصدی به ۵۷۲ میلیارد تومان رسیده است.»
زمزمه افزایش قیمت از اردیبهشت
اگرچه اکنون موضوع افزایش قیمت تعرفه اینترنت این روزها به طور جدی مطرح است و برخی منابع حتی آن را در آستانه ابلاغ می دانند، اما این چالش از اردیبهشت و آن وقت که وزیر ارتباطات به افزایش قیمت چراغ سبز نشان داد، آغاز شد.
وی آن موقع این طور گفت: موضوع افزایش قیمت اینترنت درحال بررسی است؛ افزایش قیمتی که به گفته زارعپور، به مردم فشاری وارد نکند و در مقابل، اپراتورها هم برای افزایش کیفیت خدمات بتوانند سرمایهگذاری کنند.
«آخرین تعرفه بستههای اینترنتی مربوط به سال ۱۳۹۶ است و در دولت سیزدهم افزایش قیمت وجود نداشته. از طرفی سال گذشته بستههای زیر قیمت حذف شدند، اما اپراتورها بستههای جدیدی معرفی نکردند.»
توسعه از جیب مردم یا از سرمایه گذار؟
با این وصف، این که در شرایط اقتصادی کنونی و میزان تورم در سبد هزینه های مردم، شرکت ارتباطات زیرساخت و اپراتورها بخواهند هزینه توسعه و سود خود را از جیب مردم جبران کنند، به نظر منطقی نمی رسد.
دکتر حسین امامی، مدرس ارتباطات در دانشگاه و پژوهشگر رسانه های نوین، در این باره دیدگاه قابل تاملی دارد: «استدلال این شرکت های خدمات اینترنتی برای افزایش تعرفه ها، چندبرابر شدن هزینه هایشان و تداوم سرمایهگذاری با هدف بهبود ارائه خدمات است، اما در کوتاه مدت هزینه مشکل کیفیت اینترنت را نمی توان از جیب مردم تامین کرد و باید جذب سرمایه گذار شود.»